Vävdevis
Orienteringskarta

Hembygdsföreningens flitiga "textilare" har sina aktiviteter i den s.k. "Dahlgrensgården".

Denna tvåvånings uthuslänga som 1981 skänktes av William Dahlgren till Hembygdsföreningen invigdes 1992 som vävstuga och textilutställning.

I nedre botten finns ett antal vävstolar som används flitigt

Vävstolar
Textilutställning

På övervåningen finns:

• en omfattande utställning av äldre textilier samt en samling av äldre dräkter.
  • ett från Värmlands muséum deponerat bibliotek med allehanda böcker och publikationer med textilt innehåll.

Exempel på övriga aktiviteter

Dräktparad - textil dräkthistoria

Hur Nyeds Hembygdsdräkt återupptäcktes.

Många medlemmar kommer från andra delar av vårt land och bär en dräkt från "sin" födelsehembygd. Exempel på detta fanns vid Nationaldagsfirandet 6 juni 2007. Länk.

Dräktråd i Molkom

Textilgruppen har ett mycket gott samarbete med länshemslöjden - konsulent Carina Olsson. Besök gärna deras hemsida.