På väg till kyrkan

Startsidan|Årets program|Årets danser|Föreningsinfo|Byggnader|Bildarkiv
Litteratur|Dokument|Textilt|Bokutgivning|Hembygdsföreningens fond

LINDFORS |LOKALUTHYRNING

Bilddatabasen "Wermlandsbilder" innehåller våra och andra föreningars gamla bilder.

Kartan "Torp nordöstra Nyed" innehåller uppgifter om samtliga torpställen i denna del av Nyed.

Kommande evenemang på Hembygdsgården hittar du här:

Där hittar du även information om föreningens styrelse.

SIgill

Nyeds sockensigill från 1681 symboliserar den omfattande kolningen som skedde till järnframställningen.

Nyed är namnet på den gamla församling som bildades 1593 då hertig Carl gav tillstånd åt cirka 30 hemman att bilda en egen socken med namnet Ny-Edh. Det byggdes därför en kyrka på edet mellan Borssjön och Molkomssjön. Eftersom det redan fanns en socken med namnet Ed i Värmland, fick den nybildade socknen heta Ny-Ed.

Hembygdsgården ligger i en mycket vacker omgivning med Borssjöns blå vatten nedanför betesmarkerna. Hembygdsgården omfattar ett stort antal byggnader med många intressanta minnen från äldre tider.
En del av våra gamla hantverk, som förr var mångas levebröd, visar vi i några av småstugorna.

Själva hembygdsgården har vi inrett som ett upplevelsemuseum med levande miljöer.

Du är hjärtligt välkommen att besöka vår hembygdsgård!

Nyeds Hembygdsförening, 655 60 Molkom - Tel.: 070-5882666 - kontakta oss: nyedhembygd@gmail.com
 Webbansvarig: Vakant